فی الواقع، بین الذین یملکون والذین لا یملکون الکنوز السریة فی هذه المسألة هو

۱۵ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

پلیمر ( مخصوص بهزاد نبوی)

بسپاریا پلیمر (به انگلیسی: polymer) ماده‌ای شامل مولکول‌های بزرگی است که از به هم پیوستن واحدهای کوچک تکرار شونده که تکپار یا مونومرنامیده می‌شود، ساخته شده است.

این گرایش تا سال ۱۳۶۲ یکی از گرایش‌های مهندسی شیمی بود اما در حال حاضر به عنوان یک رشته مستقل با دو گرایش صنایع پلیمر و تکنولوژی و علوم رنگ در دانشگاهها ومراکز اموزش عالی ارایه میشود، البته هنوز در تعداد محدودی از دانشگاههای کشور مهندسی پلیمر یکی از گرایش های مهندسی شیمی است. واژهٔ بسپار فارسی است و از دو بخش بس (بسیار) و پار (پاره، قطعه) تشکیل شده‌است.واژه «پلیمر» از دو بخشیونانی «پُلی» به معنای بسیار و «مر» به معنی قسمت، پاره یا قطعه گرفته شده است.

تعداد واحدهای تکرارشوندهدر یک مولکول بزرگ درجه بسپارش یا درجه پلیمریزاسیون نامیده می‌شود. بسپارهایی که فقط از یک نوع واحد تکرار شونده تشکیل شده‌اند، جوربسپار و آنهایی که از چند نوع واحد تکرارشونده تشکیل شده‌اند،هم بسپار نامیده می‌شوند. گاهی لفظ ترپلیمر نیز برای محصولات حاصل از بسپارش سه تک‌پار به کار می‌رود. در عین حال، در مورد محصولاتی که با بیش از سه تک‌پار بسپارش شده‌اند، لفظ ناجوربسپار رایج است.

بیشتر مواد اساسی همچون پروتئین، چوب، کتین، لاستیک خام (کائوچو) و رزین‌ها بسپار هستند. بسیاری از مواد مصنوعی همچون پلاستیک‌ها، الیاف مصنوعی (نایلون، ریون و… )، چسپ ها،شیشه و چینی مواد پلیمری هستند.

دسته بندی بسپارها

بسپارها به دو دسته بسپارهای طبیعی و بسپارهای مصنوعی تقسیم می‌شوند. البته بسپارها را به روش های مختلف دیگری نیز دسته بندی نیز می‌کنند. دسته بندی زیر بر اساس ساختار بسپار انجام شده است.

بسپارها از نظر اثر پذیری در برابر حرارت به دو دسته گرمانرم‌ها (ترموپلاستیک‌ها ) و گرماسختها (ترموست‌ها ) تقسیم می‌شوند. گرمانرم ها، پلیمرهایی هستند که در اثر گرم کردن ذوب می‌شوند در حالی که گرماسخت ها، بسپارهایی هستند که در اثر گرما ذوب نمی‌شوند بلکه در دماهای بسیار بالا به صورت برگشت ناپذیری تجزیه می‌شوند. بسپارها دارای خواص ویسکو الاستیک هستند و منشا این پدیده، در گرمانرم ها گره خوردگی زنجیره‌ها و در گرماسخت ها گره خوردگی زنجیره‌ها و اتصالات شبکه ای آن ها در هم است.

آمیختن بسپارها، یکی از روش‌های متداول و پر بازده برای دستیابی به مواد جدید با ویژگی‌های مناسب است. این روش، معمولاً اقتصادی‌تر از توسعه بسپارهای جدید است. توماس هانکوک (Thomas Hancock) اولین فردی بود که به فکر دست‌یابی به خواص بهتر با استفاده از روش آلیاژسازی افتاد. او با اختلاط لاستیک طبیعی با یک نوع صمغ طبیعی به نام "گوتا پرچا" (Gutta Percha) ماده‌ای به دست آورد که از آن برای ساخت لباس‌های ضد آب استفاده شد. اولین آمیزهٔ تجاری گرمانرم، آلیاژ PVC/NBR بود که درسال ۱۹۴۲ به بازار جهانی عرضه شد. مهم‌ترین دلایل اقتصادی آلیاژسازی بسپارها، عبارتند از:

۱) استفادهٔ بهتر و بیشتر از بسپارهای مهندسی، به وسیلهٔ اختلاط آنها با گونه‌های ارزان قیمت.

۲) تهیه مواد با خواص مورد نظر.

۳) دست یابی به آلیاژهایی با کارآیی بالا با استفاده از بسپارهایی که اثرات هم‌افزایی (Synergistic) دارند.

۴) تنظیم ترکیب درصد اجزاﺀ آلیاژ با مشخصات مورد نیاز مصرف کننده.

۵) بازیافت ضایعات پلاستیک‌های مصرفی و وارد کردن آنها در آلیاژسازی .


نکتهٔ مهمی که وجود دارد این است که انتخاب اجزاﺀ آمیزه باید طوری باشد که مزایای پلیمر اول پوشانندهٔ معایب پلیمر دوم باشد .

افزودنی‌های پلیمر یک نوع از افزودنی‌های شیمیایی بتن می‌باشند، این مواد برای تصحیح خواص فرآورده‌های پلیمری به کار می‌رود.این مواد عبارتند از:

·         نرم کننده‌ها: نرم‌کننده‌ها افزودنی‌هاییهستند که انعطاف پذیری ماده‌ای را که به آن افزوده می‌شود را افزایش می‌دهد. این مواد علاوه بر صنعت پلیمر در بتون و سیمان نیز کاربرد دارد. نرم کننده‌های پلاستیک ‌ها معمولاً از دستهٔ فتالات‌ها هستند که انعطاف پذیری و دوام پلاستیک را افزایش می‌دهند. عملکرد این مواد به این صورت است که با قرار گرفتن بین مولکول های مواد پلیمری فضاهای خالی را افزایش داده وموجب پایین آمدندمای ذوب کریستالی]و در نتیجه نرم تر شدن پلیمر می‌شود.

·         پایدار کننده‌ها

·         رنگدانه‌ها: رنگدانه‌ها موادی هستند که برای رنگ کردن و دادن خاصیت رنگی به پلیمر استفاده می‌شود و شامل رنگدانه‌های آلی و معدنی می‌شود.

·         رنگدانه‌های معدنی
رنگدانه‌های غیرآلی، نمک‌های فلزی و اکسیدها هستند. این عوامل رنگزا می‌توانند یک لایه از یک جسم پلاستیکی را با رفتار قابل پیش بینی رنگی کنند. اکثر این عوامل رنگزا دارای ذراتی با ابعاد میانگین بین ۰/۲ تا ۱/۰ میکرون هستند. تولید کنندگان، رنگ‌های مرغوب را با زدودن ذرات بالاتر از ۵ میکرون، تولید می‌کنند. رنگدانه‌های غیرآلی به جز چند استثناء، مواد خام ارزان قیمت هستند که. به خاطر دوام نسبتاً پایین این رنگ‌ها، این رنگدانه‌ها همیشه بهترین کیفیت را ندارند.

·         رنگدانه‌های آلی:رنگدانه‌های آلی، گسترهٔ وسیعی از لحاظ پیچیدگی ساختاری دارند. که ساختار این مواد می‌تواند به سادگی کربن سیاه و یا به پیچیدگی ساختار چهارتایی رنگدانه‌هایفتالوسیانین] باشد. استفاده از رنگدانه‌های آلی در آلیاژها و آمیخته‌های پلیمری به سرعت در حال افزایش است که این افزایش نتیجه‌ای از دیدگاه کاهش مصرف فلزات سنگین است.به طورنمونه، دوام رنگدانه‌های آلی ۱۰ - ۲۰ بار بیشتر از رنگ‌های غیرآلی مورد مقایسه‌است و این به خاطر این است که رنگ‌های آلی ذرات کوچکتری نسبت به رنگ‌های غیرآلی دارند

·         پر کننده‌ها

·         عوامل ضد سکون

·         عوامل ضد اکسایش

۲۶ آذر ۹۳ ، ۱۶:۴۵ ۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۱
ashs

هیوندای جنسیس 2015

جنسیس جدید ظرافت‌های اشرافی برگرفته از خودروهای بنز را کنار گذاشته و به شمایل اسپرت و نامانوس تری در طراحی روی آورده است. جنسیس جدید شباهتی با سایر خودروهای هیوندای ندارد اما می توان در هر نقطه از آن رد پای یک خودروی اروپایی را دید. انگار طراحی مرسدس بنز، آئودی و ب ام و را با هم مخلوط کرده باشند. با این وجود، نتیجه نسبت به نسل قبلی همین ماشین، با هویت‌تر به نظر می‌رسد.

شاهزاده سرزمین بادها، هیوندای جنسیس 2015
2015 Hyundai Genesis

ادامه مطلب...
۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۲:۳۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ashs

معلم ها و نمره هایشان

با احترام همه ی معلّمین

امتحانات ترم نتیجه بهتری ار مهر ماه گرفتم. اما چند تا مشکل هست. مثلا امتحان فاوا معدلمو خیلی آورد پایین. آقای کاملی هم که نه حق سرگروهی رو نداد، نه نمره |یشرفتمو اد نه حـتی نمره رو گرد کرد. ولی خب وا قعا این دو بزرگ وار تو برگه خیلی خوب نمره دادند. هندسه هم به خاطر اون سوآل آخر خیلی نمره کم گرفته بودم. زمین شناسی هم عالی بود.

۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۲:۱۶ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ashs

پژو 508

گرچه ایران خودرویی‌ها خاطره چندان خوشی از واردات محصولات لوکس پژو ندارند، اما ظاهرا می‌خواهند بار دیگر آزموده را بیازمایند و خودرویی دیگر از این شرکت فرانسوی را وارد کشور کنند که به نظر می رسد گزینه ایران خودرویی‌ها در این مورد، «پژو 508» است، محصولی که جزو تولیدات جدید پژو به شمار می‌رود و از ظاهری جذاب برخوردار است.
 
به گزارش  عصر خودرو، «پژو 508» سال 2010 رونمایی و هم‌اکنون نیز در بازار عرضه شده است. آن طور که خبر می‌رسد، این خودرو به نوعی جایگزین «پژو407» کرده است. در همین راستا، ظاهرا ایران خودرو نیز قصد دارد 508 را روانه بازار داخل کند تا به نوعی ناکامی خود در مورد عرضه پژو407 را جبران کرده باشد.

ادامه مطلب...
۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۱:۲۲ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ashs

پژو RCZ R

محصلی که روح موتور اسپرت در آن دمیده شده تا منجر به خلق محصولی پرقدرت گردد . این کوپه ی اسپرت که RCZ R نام دارد ، در پاریس در معرض دید عموم قرار گرفت و با توجه به برنامه ریزی های پژو در سال آینده وارد بازار خواهد شد .


ادامه مطلب...
۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۱:۰۷ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ashs

پژو Onyx


Peugeot-Onyx

با مهم ترین محصول پژو در نمایشگاه شروع می کنیم . سوپرکار Onyx  که با پایان یافتن شمارش معکوس برای رونمایی اش ، سرانجام در پاریس به روی صحنه رفت . Onyx حاصل چکیده ی طرح های مجمو عه ای است که با پژو اسپرت و دپارتمان R&D پژو – سیتروئن در ارتباط هستند .

ادامه مطلب...
۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۱:۰۰ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ashs

پژو 308 جی تی 2015

نسخه های جدید 308GT در پاریس رونمایی شدند؛ خودرویی که از بهار 2015 هم در مدل هاچبک و هم در مدل استیشن (SW) راهی بازار می شود . . .

Peugeot 308 GT

Peugeot 308 GT

ادامه مطلب...
۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۰:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ashs

رونمایی از پژو 208

پژو همانطور که قول داده بود، مدل جدید 208 را در دوم نوامبر رسما معرفی کرد. 208 که نوه پژو 206 کنونی به حساب می آید، همانند 206 و 207 ظاهری دلنشین و زیبا دارد و از همین الان می توان استقبال مناسبی را از آن پیش بینی کرد. این خودرو در کلاس سایز B یعنی خودروهای سوپر مینی دسته بندی می شود و در مدلهای سه و پنج در عرضه خواهد شد.

Peugeot 208 2013

ادامه مطلب...
۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۰:۴۵ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ashs

پژو 107 خودرو کوچک داخل شهری

ژو 107 در کنار سیتروئن C1 و تویوتا ایگو یکی از خودروهای کوچک و کم مصرف دربازار اروپا است .

به گزارش عصرخودرو پژو 107به دو شکل 5 درب و 3 درب با چرخ های آلیاژی 14 اینچ ارایه شده است .

از نظر کارایی مدل جدید به همان موتور 1.0 لیتری 3 سیلندر سیتروئن C1 و تویوتا ایگو مجهز است .

این خودرو 5 دنده غیر اتومات در 13.7 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر در ساعت می رسد .

مصرف سوخت پژو 107 فقط 3.7 لیتر در 100 کیلومتر است.

قیمت این خودرو 15.170 دلار تعیین شده است که کمی گران تر از مدل قبلی است.


۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۰:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ashs

خودرویی که راننده آن در عقب ماشین می نشیند!


علی شعف در شهر دبی خودرویی با مدل 2009 میلادی را با استفاده از دانش خود در علم مکانیک خودرو به طرز بسیار عجیبی تغییر داده است....
ادامه مطلب...
۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۰:۲۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ashs