تولید کننده فرانسوی به سرعت  متوجه پتانسیل بسیار خوب مدل ۲۰۵ شد و در آوریل ۱۹۸۴  مدل پژو ۲۰۵ GTi را عرضه کرد که یک مدل اسپرت تر از ۲۰۵ بود و دارای یک موتور ۱٫۶لیتری با قدرت پیشرانه ۱۰۵ اسب بخاری و با وزن کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم دارای شتاب صفر تا صد در ۸٫۷ثانیه و حداکثر سرعت بالای ۱۱۶ مایل در ساعت بود.

5 xtiA_0

به گزارش خودروسازی، مدل سریع تر یعنی GTi 1.9 در اواخر سال ۱۹۸۶ عرضه شد که دارای قابلیت شتاب صفر تا صد در ۷٫۸ ثانیه و حداکثر سرعت بالای ۱۲۷ مایل در ساعت بود  والبته موتور  ۱٫۶ لیتری آن با بروزرسانی دارای قدرت پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار بود.

البته تا به امروزهم  بحث و جدل در بین طرفداران این برند وجود داشته است که مدل ۱۹۸۴ آن با وجود قدرت پیشرانه کمتر دارای بازدهی بالاتر از مدل ۱۹۸۶ به خاطر نیروی گشتاوربهتر بود ولی به هر حال این مدل هنوزهم به عنوان یکی از اسپرت ترین‌هاچبک‌های تاریخ خودروسازی یاد می‌شود.

در سال ۱۹۸۴  تحت عنوان پروژه پژوتابلوت اسپرت توسط جان تاد که در حال حاضر رئیس FIA   است تنها ۲۰۰ نمونه از مدل ۲۰۵ T16 برای شرکت در مسابقات جهانی رالی  ساخته شد که البته دارای موفقیت چشمگیری هم بود.

05100613

با وجود اتخاذ سیستم دیسک چهار چرخ در طراحی مدل T16s کمی‌هم از پلتفرم WRC  کمک گرفته شد که در ابتدا دارای قدرت کمی‌پایین تر از ۲۰۰ اسب بخار بود  با این حال مدل ۲۰۵ T16 Evo 2 تمامی‌معادلات را بر هم زد و دارای قدرت پیشرانه ۴۵۰ اسب بخار و شتاب صفر تا صد در کمتر از ۳٫۳ ثانیه بود.

85_RALLY_17A_0

در سال ۱۹۸۵ خودروساز فرانسوی پژو با بهره گیری از توانایی‌های Pininfarina از یک مدل کروکی ۲۰۵ ویک نسخه CTI رونمایی کرد که البته اسپرتی تر از نسخه GTI  بود که دارای سان روف به همراه یک موتور ۱٫۶ لیتری ویا ۱٫۹ لیتری بود.

در ادامه پژو از ۲۰۵s رونمایی کرد که دارای بازدهی بهتر وموتور بروز شده بود و بعد از مدتی از ۲۰۵ XS رونمایی کرد که در بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ تولید شده بود که یک نسخه بسیار سبک وزن ۲۰۵با درب‌های برقی و البته طراحی لوکس تری بود و دارای یک موتور ۱٫۴ لیتری وشتاب صفر تا صد در ۱۱٫۳ ثانیه بود.

6rallye A_0

در سال ۱۹۹۲ مدیران پژو انگلستان از یک نسخه بسیار محدود ۲۰۵ GTi تحت عنوان پکیج ۱FM برای جشن ۲۵ سالگی رادیو بی بی سی ۱ نمود که البته تنها در رنگ مشکی با طراحی‌های ظریف بر روی بدنه همراه بود که تنها ۲۵ عدد از این خودرو ساخته شد.

0A_0

و سرانجام در زمانی که پژو تصمیم به توقف فروش مدل ۲۰۵ نمود این خودرو نوستالوژیک دارای فروش ۵٫۲ میلیون عددی بود